Norsk museum for fotografi – Preus fotomuseum

Obs! Denne oppføringen er utdatert og informasjon kan være feil, se aktuell hjemmeside.

Sist oppdatert

Norsk museum for fotografi - Preus fotomuseum - informasjon

Fylke: Vestfold
Type: Museum

Kategori: Fotografi

Preus museum er det nasjonale museet for fotografi i Norge. Museet ligger i Horten i Vestfold. Det ble åpnet av Leif Preus som Preus Fotomuseum i 1976. Den norske staten kjøpte samlingene i 1995 og flyttet museet til Karljohansvern i 2001.

Historikk, samlinger og virksomhet
Museet ble opprettet i 1995, da Staten kjøpte samlingene til det private Preus Fotomuseum, som ble grunnlagt av Leif Preus. Preus museum flyttet i mai 2001 inn i Magasin A på idylliske Karljohansvern i Horten, en times kjøring fra Oslo. Marinemuseet ligger i etasjene under Preus museum. Bygget, som tidligere var proviantlager for Den norske marinen, er fra 1860-tallet og ble tilpasset museumsformål i 2001 av arkitekt Sverre Fehn. Det er i dag Nasjonale Festningsverk som eier selve bygningen.

Museets samlinger består av norsk og internasjonalt fotografi, fotoalbum og diverse andre former for bilder, kameraer og andre tekniske gjenstander som belyser fotografiets utvikling. Preus museum huser også et fagbibliotek og har en fotokonservator som arbeider med behandling og bevaring av fotografisk materiale.

/wiki

Fotografdelen av det gamle registeret er ført over på ny systemplattform, og Preus Museum vil over tid oppdatere informasjonen om fotografene. Den delen av registrene som skal gi en oversikt over fotosamlinger og fotoarkiv i Norge er under utvikling og langt fra komplett. Den nye versjonen gir mye mer informasjon om hver registrerte fotosamling/fotoarkiv, men vi er avhengig av å få denne informasjonen fra forvalterne av fotomateriale. Vi vil fortløpende registrere de arkiv og samlinger som meldes inn, og dette vil da bli umiddelbart tilgjengelig.